Onderwijs 21/09/2017 - 18:30 "De democratisering van het hoger onderwijs is een mythe" Democratisering Luc De Schepper Onderwijs embed Embed deze video Dimensies: 560x315 640x360 835x480 1280x720 "De democratisering van het hoger onderwijs is een mythe", zo zei rector Luc De Schepper in een studiogesprek in ons middagnieuws.
Onderwijs Leerlingen Don Bosco werken aan een fiets die automatisch hulpdiensten verwittigt bij een ongeval 13/11/2024 - 12:30 13/11/2024 - 12:30 Leerlingen van Don Bosco in Helchteren werken aan vier projecten voor fietsers die de verkeersveiligheid ten goede komt. Zo ontwikkelen ze bijvoorbeeld een airbag voor een fietshelm én een gps-module die na een val de hulpdiensten verwittigt. De leerlingen richten zich vooral op elektrische fietsen en speedpedelecs, omdat daar steeds meer ongevallen mee gebeuren. Het project kadert in 'Limburg STEM't af' waarmee leerlingen worden uitgedaagd om creatief uit de hoek te komen.
Onderwijs Onderwijsminister Demir na internationaal onderzoek: "Moeten meer investeren in Nederlands vanaf kleuterklas" 12/11/2024 - 12:30 12/11/2024 - 12:30 De kennis van het Nederlands is van essentieel belang voor computervaardigheden. Dat leert internationaal onderzoek. Vlaamse leerlingen in het tweede middelbaar scoren hoog. Enkel Zuid-Korea en Tsjechië scoren hoger bij digitale geletterdheid en probleemoplossend denken op de pc. Onderwijsminister Zuhal Demir is niet verbaasd dat Nederlands de sleutel is om in andere kennisgebieden vooruitgang te boeken.
Onderwijs Vlaamse leerlingen die thuis Nederlands spreken, scoren beter op computervaardigheden 12/11/2024 - 10:20 12/11/2024 - 10:20 De kennis van het Nederlands is van essentieel belang voor computervaardigheden. Dat blijkt uit internationaal onderzoek. Vlaamse leerlingen in het tweede middelbaar scoren hoog. Enkel Zuid-Korea en Tsjechië scoren hoger bij digitale geletterdheid en probleemoplossend denken op de pc. Onderwijsminister Zuhal Demir is niet verbaasd dat Nederlands de sleutel is om in andere kennisgebieden vooruitgang te boeken. Voor zowel digitale geletterdheid als voor probleemoplossend denken op de pc presteren Vlaamse leerlingen beter als ze thuis ook Nederlands spreken. “Nederlands is één van de sleutels om in andere kennisgebieden vooruitgang te boeken, van wiskunde tot geschiedenis en dus ook informaticavaardigheden” aldus minister Demir. “Nederlands leren in de klas is daarom een speerpunt van deze Vlaamse regering, waar we voor het eerst 425 miljoen euro voor uittrekken.” Onvermijdelijk hangen computervaardigheden ook deels samen met de welvaart van het land, zo blijkt uit de studie. De reden is evident: leerlingen en leerkrachten hebben meer toegang tot de nieuwste digitale technologieën, en kunnen er dus beter mee overweg. Te veel afleiding Ook andere achtergrondkenmerken doen ertoe. Meisjes scoren bijvoorbeeld beter voor digitale geletterdheid, terwijl jongens het beter doen voor probleemoplossend denken met de pc. Schoolachterstand en armoede leiden dan weer tot lagere leerprestaties. Tot slot hangen de behaalde resultaten ook samen met de studierichting waarin de leerling zit. Zo scoren leerlingen in de richting Klassieke Talen of de STEM-wetenschappen hoger op computervaardigheden dan leerlingen in andere richtingen, zoals bijvoorbeeld het Kunstonderwijs of in de B-stroom. Wat ook verstorend werkt, is het overmatig gebruik van de smartphone. Afleiding door laptops en gsm’s tijdens het maken van avondlijk huiswerk ondermijnen de digitale leerprestaties, zo blijkt uit de resultaten. Nulmeting Het is de eerste keer dat Vlaanderen staat opgenomen in het ICILS-onderzoek. De resultaten zijn dus als het ware een nulmeting: een trend is nog niet te zien. "Opvallend is wel de hoge graad van inclusie in het Vlaams onderwijs wanneer we vergelijken met andere deelnemende landen", vertelt Demir. “In de Vlaamse steekproef werden maar 2,7% van de leerlingen geschrapt op basis van verschillende uitsluitingscriteria - zoals een mentale of fysieke beperking. Dat de Vlaamse resultaten niettemin op peil blijven, stemt hoopvol.” Toch blijft Vlaams Onderwijsminister Zuhal Demir realistisch, met nog andere internationale onderzoeken die in de pijplijn zitten. “Dit is een lichtpunt in de duisternis. De hoge verwachtingen die we hier inlossen, moeten we ook behalen op andere punten. Denk maar aan lezen, rekenen en schrijven. Daar gaat de curve omlaag. Die trends moeten worden gekeerd, en daarvoor is een betere kennis van het Nederlands cruciaal. Want Nederlands is dé basis voor al deze vakken.”
Onderwijs Onderwijsminister Demir wil schooluitval aanpakken met lokale besturen 08/11/2024 - 12:30 08/11/2024 - 12:30 "Er zijn in veel steden goedbedoelde initiatieven, maar ze werken niet.", Vlaams minister van Onderwijs Zuhal Demir wil de schooluitval anders aanpakken met de nieuwe Vlaamse regering. De minister kreeg daarover meerdere vragen in de commissie onderwijs. Ook in Limburgse steden, zoals Genk en Beringen, is de schooluitval groot. Roosmarijn Beckers, parlementslid voor Vlaams Belang, vindt het niet kunnen dat er anno 2024 schoolverlaters quasi ongeletterd zijn.
Onderwijs PXL-Alumna genomineerd voor Vlaamse Scriptieprijs voor bachelor over pijn 07/11/2024 - 18:30 07/11/2024 - 18:30 PXL-alumna Milena Peeters is genomineerd voor de Vlaamse Scriptieprijs met haar bachelorproef 'Creatief pijn voelen, een redding'. In haar bachelorproef gaat ze in op de impact van chronische en psychische pijn op jongeren. Milena zelf heeft een aandoening aan het bindweefsel, het syndroom van Ehlers-Danlos waardoor ze constant pijn heeft.
Onderwijs Scholenoorlog in Hasselt: verzet tegen grote fusie 05/11/2024 - 12:30 05/11/2024 - 12:30 Leerlingen voelen zich niet meer aangesproken door het klassieke onderwijs en daarom wil scholengroep Sint-Quintinus drie Hasseltse secundaire scholen een nieuwe invulling geven. Het gaat om Hast, Kindsheid Jesu en het Virga Jesse college. De scholengroep plant om met middenscholen te werken waar leerlingen tot 14 jaar naar school kunnen gaan om ze daarna een studiekeuze te laten maken voor de tweede en derde graad. Het gaat om 8.000 leerlingen. De plannen die pas in 2030 zullen uitgevoerd worden, veroorzaken ongerustheid bij leerkrachten en ouders.